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CRITICS OF PURE
INVENTORY (english)
Kritik des reinen Bestandes

Städtische Galerie im Kornhaus, Kirchheim /Teck, 1998
(Kooperationsarbeit mit Kurt Grunow und Peter Haury)

 
     
 
 
Der städtische Ausstellungsraum in Kirchheim u.T. wurde durch installative Eingriffe verändert und mit einer Recherche über seine Funktion bespielt. Ein vorgelagerter Arkadengang bildet zusammen mit dem Ausstellungsraum eine architektonische Einheit, die infolge nachträglicher Umbauten zu einer Aufteilung in öffentlichen Durchgangs-Raum und Ausstellungsraum führte.

Dieser Zusammenhang wurde in der Installation rückgängig gemacht. Fenster, Türöffnungen und Passage wurden mit Spanplatten verschlossen, der bisherige Eingang wurde unbrauchbar, Besucher konnten nur noch über einen Seiteneingang in den Raum gelangen. Die seitherige "illegale" Nutzung der Passage als Jugend-Treffpunkt wurde aufgegriffen und Graffiti-Spuren als Teil des "Kunstraumes" gezeigt. In diesem neuen Raum wurde die Funktion einer städtischen Galerie theamtisiert:

Eine Video-Projektion zeigte den FUNDUS des hier gezeigten Werkbegriffes, eine Audio-Installation dokumentierte eine angeblich neue Konzeption für diesen Raum. Tatsächlich handelte es sich um eine Collage aus leicht veränderten Konzeptionen vergleichbarer Kunsträume andernorts.



CRITICS OF PURE INVENTORY

Deconstruction of the municipal gallery of Kirchheim/Teck
in cooperation with Kurt Grunow and Peter Haury, 1998

By installative operations, the exhibition hall of an art association was deconstructed
and played with an investigation about the function of these spaces in
the context of urban cultural life.

About space deconstruction: the outside arcade-passage represents together with
the exhibition-room some kind of architectonic unit, but the actual situation consists
of a seperation between public space and semi-public artroom because of
several supplementary reconstructions. In a temporary limited installation, this
context was issued and undone.

Therefore the window-openings have been closed by a construction of wood,
furtheron the entrance to the passage by added walls. The usual entrance to the
artroom was obstructed by this intervention, the visitors could only get in by an
adjoining door. The so far entrance got the function of a link between the so far
room and the new one.

This „enlarged artroom“ became aware to the public as a space with new qualities.
The so far „illegal use“ of the arcade passage by young people as a meeting-point
was issued by presenting their „graffities“ now as a part of the new artroom.
In this new space, with the ambience of a building site, the function of such an
artroom was issued on the concrete example of this artroom: on one side the
history of this room, on the other a projected fictional future. A videotape presented
the „fundus“ of the so far artwork-purchases of the council. (Contribution Peter
Haury) On the other side, lectures about a fictional use and a new conception for
this artroom were apparently mediated by an audio-tape. In fact it was a collage
made of slightly modified conceptions of comparable artrooms otherwise. (contribution
Kurt Grunow)